Skip to main content

වාලම්පුරිය එක්ක තව වටයක්

  ධර්මරත්නගේ "වාලම්පුරිය" දෙවැනි වතාවටත්  මම නුවර Scope එකෙදි රසවින්දා . 



මං හිතන්නේ කුස පබාගෙන් පස්සේ මම එකම චිත්‍රපටියක් දෙවතාවක් බලපු පළමු වතාව මේක. කුස පබාත් මම දෙවතාවක් බැලුවේ මගේ කිසිම උවමනාවට නෙවෙයි. මහාචාර්‍ය ආරියරත්නට කුස පබා වෙනුවෙන් පාසල් දර්ශන අනුමත වෙලා තිබුන නිසා   පාසලෙන් අපිව පොළිමක දක්කගෙන ගිහින් එක වතාවක් චිත්‍රපටිය පෙන්නූවා. අනෙක් වතාවේ මගේ පියා මාවයි මගේ සහෝදරියවයි එක්කරගෙන ගිහින් ආපහූ ඒ කුසපබාම නැවත පෙන්නූවා. 


 එහෙම බැලුවොත් නම් වාලම්පුරිය දෙවනි වතාවට බැලුවේ මගේ පරම උවමනාවට.මං අප්‍රේල් 26 ලක්මාල්ගේ බයිස්කෝප් එක  බලලා ඇවිත් දිග යාං හෑල්ලක් ලීවා. ලියලා මාස එක හමාරක් ඉදලා මට විසඳගන්න තියෙන තැන් ටික නැවත අල්ලගන්න අරමුණෙන් ආපහූ Scope එකේ පිටිපස්සේ හොඳ සැපපහසූ ආසනයක්  ඔන්ලයින් බූක් කරා.  


මගේ පෞද්ගලික අදහස නම් අපි චිත්‍රපටයක් මුලින්ම බලනව නම් අපිට අහුවෙන්නේ බොහෝම සීමීත ස්තරයක්. උදාහරණයක් විදියට ප්‍රධාන කතාව , කතාවේ ඇතිවෙන ගැටූම් , චරිතවල බාහිර ස්වරූපය , චරිතවල බාහිර හැසිරිම වගේ දේවල්.  

මේක දවසකට චිත්‍රපටි තුනක් විතර බලන අයියා කෙනෙක්ට වෙනස් වෙන්න පුලුවන්. මං කියන්නෙ  සාමාන්‍ය ප්‍රේක්ෂකාගාරය ගැන.


ඒත් ප්‍රධාන කතාවට ඇතුළෙන් උල්පතකට උනන දිය සීරාවක් වගේ නිසලව ගලන අනෙක් කතා පුවත . :- වාලම්පූරියේ සංකේතාත්මක භාවිතය , සමාජේ අතිශය පීඩාවට පත් උනු නූගත් , කොන් වුනු සමාජයක පොදූ කතාන්දරය .


චරිතවල අභ්‍යන්තරික හැසිරිම :-

 චරිතවල ක්‍රියාවලිය මෙහෙයවන සිතුවිලි දාමය .මූ මේක කරන්නේ මොන හේතුවකටද කියන මනෝභාවය, ඒකට බලපාන අතීත සිදුවීම් පෙළ .


අධ්‍යක්ෂවරයා සහ නලුවන් විසින් ප්‍රේක්ෂකාගාරයට නොපෙනෙන්න හංගපූ ඉඟි (Clues)  :-

 උදාහරණයක් විදියට චිත්‍රපටියේ විශාලතම ප්ලොට් ට්විස්ට් එක වෙන තැනදි දිල්හානි අශෝකමාලා තමන්ගේ දුරකතනය එක්ක කරන ගනුදෙනුව. ඒ අංග චලනය , සාත්වික අභිනය . ඒ වගේම අශාන් ඩයස් දිල්හානිව දකින මුල්ම වතාවේ වාලම්පුරිය අතට දෙන මොහොතේ  දෙන්නගේ හැසිරීම .


 සංගීතය : අවංකවම මට පළවෙනි වතාවේ බයිස්කෝප් එක බලාගෙන යනකොට කතාවට ආසක්ත උනා මිසක් චින්තක ජයකොඩිගේ මාස්ටර් පීස් එක රසවිඳින්න බැරි උනා.  මං  සංගීතය ගැන මළපොතේ අකුරක් නොදැන උනත් දෙවනි වතාවේ සිනමාහලේ ඉදගත්තෙම මේ වතාවේ සංගීතයේ ආතල් එක ගන්නවා කියලා හිතාගෙනමයි. ඒ නිසා සංගීතය.


ශබ්ද පරිපාලනය : මං හිතන්නේ චිත්‍රපටියක ශබ්ද පරිපාලනය ගැන කතා නොකරනවා කියන්නේම ඒ වැඩේ ලස්සනට වෙලා කියන එක. ඒ කියන්නේ ඒ තරම් වැඩේ ස්භාවිකයි කියන එක. අතුල ජයසිංහ වගේ ප්‍රාමාණිකයෙක්  නොගත්තා නම්  සිඩ්නිට බිරිඳ ආඩපාලි කියනකොට  "පරණ බේසමකට දෙනවා අලුත් බේසමක් " කියලා චිත්‍රපටිය මැදින් අපිට නොඇහෙන්නත්.

කුරුල්ලෝ කෑගහන , පිරිත් සද්ද නොඇහෙන්න ඉඩ තිබ්බා. කොටින්ම මේ වැඩේ ඩබ් කරා කියන එකවත් ලක්මාල් කියනකන් මට අහු උනේ නෑ. ( Direct sounds  වලින් තොරව කරපු වැඩක් ).ඉතින්  ශබ්ද පරිපාලනයේ විස්මය. 


මේ හැම කාරණයක්ම මට අහු උනේ මේ දෙවනි ලැප් එකේදි. ඒ නිසා කුස පබා දෙවැනි වතාවේ බැලුවට වඩා ආතල් එකකින් මම සිනමාහලෙන් එළියට ආවේ.


මේ හැමදේකටම වඩා ලක්මාල්ට සතුටු වෙන්න පුලුවන් දෙයක් තියනවා.  චිත්‍රපටිය මම දෙවනි වතාවේ බැලූවේ මගේ අම්මත් එක්ක. මගේ අම්මා රීදී ටීවී එකේ අහම්බෙන් යන චිත්‍රපටියක් බලනවා ඇරෙන්න චිත්‍රපටි රසිකාවියක් නෙවෙයි. එයාට වාලම්පූරි බලන්න යමුද අහනකොටමත් මට කීව දේ තමා


"ඔයා ඔයාට හරියන ෆිල්ම් එකක් බලන්නද දන් නෑ මාව එක්කන් යන්නේ."


ඒත් මුලු පැය දෙක පුරාවටම එයා මගේ වම් පැත්තේ ආසනේ ඉදගෙන මම නොහිතපු ලෙවල් එකට චිත්‍රපටිය රසවින්දා. හැම ප්ලොට් ට්විස්ට් එකකම , හැම ගැටුමකම , Climax එකේදි පවා ඇගේ ප්‍රතිචාරය මම දැක්කා. ඒ ලෙවල් එකේ , මං කියන්නේ නිතරම චිත්‍රපටි නොබලන ප්‍රේක්ෂකාගාරයකටත් මේ වැඩේ ළඟයි කියන්නේ , ලක්මාල් ඒ පැත්තෙනුත් උඩින්ම පාස්.


මනුජය තෙන්නකෝන් 

2024-06-13

   

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

ප්‍රේමදාසගේ ප්‍රසංගය

ජනාධිපතිවරණය පැවැත්වෙන සති අන්තය තෙක් කොලම් කිහිපයක් හෝ ලිවිය යුතු යැයි කල්පනා කරමින් මම මෙය මෙසේ ලියමි. මා මෙරට පැවති ජනාධිපතිවරණ හතෙන් , ජනාධිපතිවරණ හතරකම ජීවමාන අත්දැකීම අත්විද ඇති අතර ඒ සෑම ජනාධිපතිවරණයක්ම ඒ සමයට අතිශය තීරණාත්මකව ඇත. ඒ නිසා මෙවර ජනාධිපතිවරණය අන් කවරත් වඩා තීරණාත්මකයි යන්න විහිළු සහගත අදහසකි. එවන් ප්‍රකාශයක් කළ බන්දුල ගුණවර්ධන පිළිබඳව මා මීට පෙර ලියා ඇත.   පෙර කොලමකින් වික්‍රමසිංහයන් ගැන ලීව් බැවින් මෙය , මගේ විනෝදාස්වාදය උපරිම මට්ටමට ඔසවා තබන ලංකීය දේශපාලකයා වන සජිත් හට උරුම කරමි. මෙහි දේශපාලකයා යන්න භාවිතා කිරිම උචිත නැති වග හැඟෙන බැවින් "සජිත්" ලෙස මම ඔහුව ලිපිය පුරා ආමන්ත්‍රණය කරන්නෙමි. (සජිත් වැන්නවූන් දේශයක් පාලනය කිරිමට තරම් මෝරා නැති බැවිනුත් ඒ සඳහා අවශ්‍ය ඟ්දානය හෝ විභවය නැති බැවිනුත් එලෙස ආමන්ත්‍රණය කිරිමට හෘද සාක්ෂිය මට ඉඩ ලබා නොදේ. )  ප්‍රේමදාසගේ ඉතිහාසය පිළිබඳව කතා කිරිම කාලය කා දැමීමක් වන බැවින් ඔහුගේ එකම පුතුගේ පාර්ලිමේන්තු ගමනේ සිට ඉදිරිය සලකා බලමු. රණසිංහ ප්‍රේමදාස 1993 මැයි පළමු දින ආමර් වීදීයේ ඝාතනය කිරිමෙන් පසුව නව සහශ්‍රය...

කොඳු කඩන ගුරුවරු

  මීට අවුරුදු දහයකට වගේ කලින් මගේ පාසලේ හිටියා අමුතු තාලේ ගුරුවරයෙක් . එයාට උගන්වන්න භාර දීලා තිබුනේ විද්‍යාව විෂය . ඒ වෙනකොටත් මිනිහට අවුරුදු තිහක් වගේ ලබලා තියෙන්න ඇති. පාසලේ ඒ වෙනකොට තරුණ පිරිමි ගුරුවරු එච්චරම නැති නිසාද මන්දා එයාට ළමයි අන්වර්ථ නාමයක් දාලා තිබුනා. අපි කියන්නේ කාර්ඩ් එකක් දානවා කියලා.ඒ කාර්ඩ් එකත් පැණි පිරුණු නමක් තිබුන කාර්ඩ් එකක්.  මම පාසලට එන්න කාලෙකටත් කලින් ඉදලම එයාට එහෙම ආමන්ත්‍රණය කරපු නිසා මම ඒ පැණි පිරුණු කාර්ඩ් එකේ නිධාන කතාව දන්නේ නැහැ .කොහොම හරි මේ තරුණ ගුරුවරයට අමුතු තාලා ආසාවක් තිබුනා. ඒක පෞර්ෂ අබාධයක් සහ ළමා කාලයේ අවධානය නොලැබිමේ ගැටලුවක් කියලා මට තේරුනේ පස්සේ කාලෙක පොතක් පතක් කියවලා යම් අවබෝධයක් ලැබුනට පස්සේ .     සාමාන්‍යයෙන් මගේ පාසලේ ඒ වෙනකොට අතිශයින්ම වෙන්වුනු ශ්‍රවණාගාරයක් (Auditorium) හෝ රැස්විම් ශාලාවක් නොතිබුනු නිසා රැස්විම් කටයුතුවලට , සෞන්දර්‍ය කටයුතුවලට පාවිච්චි කළේ ප්‍රධාන ශාලාව එහෙම නැත්නම් Main hall එක. මේ වගේ රැස්විම් කටයුතු නොයෙදෙන දවස් වලට පංති කාමර පවත්වන්න තමා මේ ශාලාව පාවිච්චි කරේ. ප්‍රධාන ශාලාව තරමක විශාලත්...

සිසූ විරුවෝ රැවටුනාද ?

විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍ය නායකයන් පිළිබඳව ලාංකීය සමාජයේ අවධානය බරපතළව යොමු විම ආරම්භ වූවේ 1971 ජවිපේ පළමු කැරැල්ලෙන් නොව. එය ආරම්භ වූනේ 1983 දි ජනාධිපති ජයවර්ධන විසින් සියලූම සමාජවාදි පක්ෂ තහනම් කිරිමත් සමඟ ඇතිවූ  දේශපාලනික භූකම්පනය සමඟයි  .  විශ්ව විද්‍යාලය තුළ ශිෂ්‍ය සංගමයක් හෝ කැඳවිම තහනම් කළ   එජාප ආණ්ඩුවට එරෙහිව යටිබිම්ගත දේශපාලනයට උචිතම උපක්‍රමය වූවේ උගත් , ජවාධික විශ්ව විද්‍යාල ශිෂ්‍ය ප්‍රජාවයි. ඒ නිසාවෙන්ම එකල වූ ශිෂ්‍ය නායකයන්ද මෙකල කැපී පෙනෙමින් පසුකලක ජවිපේ දේශපාලන මණ්ඩලය තුළට පවා ඇතුළත් විනි. මගේ වෑයම එකී සිසූ විරුවන් උත්කර්ෂයට නැංවීම හෝ ඔවුනගේ ක්‍රියාපිළිවෙත විවේචනය කිරිම නොවේ. මට උවමනා වී ඇත්තේ මෙතරම් උගත් තරුණයන් පිරිසක් ඊට වසර දහයකට නොඅඩූ ඉතිහාසයක අන්ත පරාජයට පත්වුනු 1971 කැරැල්ලේ උණුසුම යෑමටත් පෙර තවත් එවැනි සන්නද්ධ අරගලයකට අත එසවීමේ තර්කය සහ ඒ වෙනුවෙන් ඔවුන් භාවිතා කළ සිතිමේ ක්‍රියාවලිය (Thought process ) වටහා ගැනිමයි. මෙය තේරුම් ගැනිමේ පහසුව තකා උදාහරණ හයකට පිවිසෙන්නම්. මං පළමු  උදාහරණය ලෙස ඒ වනවිට ජවිපේ ඉහලම තැනක සිටි ආනන්ද ඉඩමේගම නොහොත් ධම්ම...