Skip to main content

වැඩිහිටියන්ට කාටූන්

අන්තර්ජාලය අද තරම් සුලබ නොවිච්ච අනූව දශකයේ මැද ඉදන් 2008-2009 වෙනකන් ළමා කාලය ගත කල බොහෝ දෙනාගේ  විනෝදාස්වාදයේ වැඩි ඉඩක් අරගෙන තිබුනේ රූපවාහිනි කාටූන් කලාව. 


ලංකාවේ අපිටම කාටූන් නිර්මාණයක් කරන්න තරම් ආර්ථික හයියක්වත් තාක්ෂණික හැකියාවක්වත් නැති නිසා අසූව දශකයේ ඉදන් ටයි මහත්තයා වෙනත් රටක නිමැවූනූ කාටූන් නිර්මාණ සිංහලෙන් හඬ කවමින් විකාශනය කිරිම ආරම්භ කළා. ටයි මහත්මයාගෙ ඇවෑමෙන් ඔහුගේ අනුප්‍රාප්තිකයා වූනූ අතුල රන්සිරිලාල් ඒ කාර්‍ය රූපවාහිනියෙන් විශ්‍රාම යනතෙක්ම සිදූ කරගෙන ගියා.


අද වෙනකොට අවුරුදු  විසි හතක් පහු කරගෙන යන මගේ ජිවිතේ මම ආපස්සට හැරුනම , උදේ අම්මා හදලා දෙන කිරි තේක අතට අරගෙන ටීවී එකට අඩි හතරක් මෙහා බිම ඉදගෙන , ඔලූව අංශක අසූපහක් විතර උඩට හරවලා ඥාන කතා මල්ලී බැලූව විදිය මැරෙනකන්ම අමතක කරන්න බැරි වෙයි. ඒකට හේතුව , එහෙම ඇහුන  තේමා ගීතය , සංගීත ඛණ්ඩය එක්ක ගැටගැහුනූ මහා විශාල අතීතයක් තියෙන නිසා.  


අපි කල්පනා කරොත් ලංකාවේ කාටූන්  ඇතුළේ මුද්‍රාවක් වගේ සටහන් උනූ  දේ තමා කාටූන් තේමා ගීතය (Theam song). මේ සටහනෙන් ඒ විදියට අපට ඇහූනූ කාටූන් නිර්මාණ කිහිපයක තේමා ගීත ගැන මගේ අදහස ඉදිරිපත් හිතුනා. මොකද සමහර තේමා ගීත ළමයි එක්ක දෙමාපියන්ටත් අහන්න පුලුවන් තාලේ දේශපාලනිකයි. 


මගේ හැම කාලෙකම ප්‍රියතමයා තමා ඥාන කතා මල්ලී. 1973 ඉදන් 2013 වෙනකන් ජපානේ පින්තූර පොත්වලින් ආපූ AnpanMan  රූපවාහිනිය හරහා අපේ ආලින්දයට එනකොට ඥාන කතා මල්ලී උනා. ජපානයේ ප්‍රසිද්ධ Anpan කියන බනිස් වර්ගය වෙනුවට අතුල රන්සිරිලල් ලංකවෙදි ආදේශ කරගත්ත නම ඥානකතා. දැන් Anpanman ට නොතිබුනු අපූරු ලක්ෂණයක් අපේ ලෝකල් ඥානකතා මල්ලීට තියනවා. ඒ තමා ඥානය ( wisdom) .  අතුල රන්සිරිලාල්ගේ වචන වලට ජයන්ත රත්නායම විරිදුවකට සමාන තනුවක් යොදලා මෙන්න මෙහෙම කියන්නේ ඒ නිසයි.

Anpanman නොහොත් ඥානකතා
 මල්ලී


ඥානේ නොමැති අයට හදපූ

හුස්ම පිඹලා පණ පොවාපූ

අනුන්ගේ ගින්දර නිවාපූ

ඥාන කතා මල්ලීයා...

ඥානේ වඩන කතා කියන

ඥාන කතා මල්ලීයා..


දැන් අපේ ලෝකල් ඥානකතා මල්ලී එන්නේ නිකන් නෙවෙයි "අනුන්ගේ ගින්දර නිවන්න " . අපි දෙවැනි පෙළට යමූ.


විෂබීජලා කෙළෙස්වලට

මෙහි ඉඩ නෑලූ...

ඥාන මල්ලී පාන් මාමා උන් පන්නාලු

අලූත් අලූත් හොඳ යාලූවෝ

තව ළංවේවිලූ

හොඳ හිත හා උත්සහයෙන් ජයම ලැබේලු


බලන්න මේ වචන , ඇත්තටම කාටූනයකය එහා ගිය අර්ථයක් මේ ගීතයෙක් පණිවිඩයක් විදියට සපයන ආකාරය.  ඊළඟ කොටස තමා මගේ ප්‍රියතම පදය


වැඩියෙන් උඩ පැන්නෝතින් 

බිමමලු යාලූ

බලය අතට ගෙන නැටූවොත් 

පද පැටලේලූ

ඇද පෙන්නලා ඇදේ ගියොත්

හැම රැවටේලූ

යහපත හොඳ යුක්තිය රැක්කොත් වැජඹේලූ..


හරියට මාලිමා ආන්ඩුවට දුන්න උපදෙසක් වගේමයි. වැඩිය උඩ නම් පනින්න එපා , හේතුව බිම වැටෙන්න පුලුවන්. බලය තියෙන්නේ පාවිච්චියට මිසක් අතේ අරන් නැටූම් නටන්න නෙවෙයී. මොකද ඒකෙන් නටන නැටූමේ පදේ පැටලෙන්න පූලුවන්..ඔන්න බිමල් රත්නායකට උපදෙසක්. ඇද පෙන්නලා ඇදේ ගියොත් හැම රැවටේලූ !! එකක් පෙන්නලා එකක් කරන්න එපා . අපි විතරක් නෙවෙයි උඹලා අපි හැමෝම රැවටෙන්නේ අන්තිමට. 


මං දන්නේ නෑ වෙන ලෝකේ තමන්මඉ තමන්හේ භාසාවෙන් කාටූන් හදන ‍රටකවත් තේමා ගීත මේ ලෙවල් එකට අරගෙන ගිහින් තියනවා කියන්න. 


ඊළඟ උදාහරණය කෙලින්ම Old school . දොස්තර හොඳ හිත. Dr. Doolitlle කාටූනය 1986 අවුරුද්දේ ටයි මහත්තයා සිංහලට පරිවර්තනය කළෙ "දොස්තර හොඳ හිත " විදියට.  ප්‍රේමකීර්ති ද අල්විස් ගේ වචන වලට සෝමපාල රත්නායක තනුවක් යොදලා ගැමුණු විජේසූරියගේ හඬින් ගැයෙන තේමා ගීතයේ එක තැනෙක මෙහෙම කියවෙනවා


අයූක්තියට ඉඩ නැතේ

යුක්තිය ලොව රජ වෙතේ

වෛරෙන් වෛරය නොවේ

මෛත්‍රියෙන් ජය ලැබේ...


කාටූනයක් ඇතුළෙන්  ඒ වගේ දහමක් සම්ප්‍රේෂණය කරන්න පුලුවන්ද හිතෙන තරමට ටයි මහත්තයා දොස්තර හොඳ හිත ව්‍යාපෘතිය කරලා තිබුනා. ඒකට හොඳම හේතුව වෙන්න ඇත්තේ ඔහුට තිබුන ද්විභාෂා ප්‍රවීණත්වය. දැන් හඬ කැවෙන කාටූන් විදියට සම්පූර්ණ පරිවර්තනයක් නොකර ඒ වෙනුවට ලංකාවේ සංස්කෘතියට ගැළපෙන මුහුණුවරක් එක්සත් ජනපදයේ නිපැයූනූ කාටූනයකට දුන්න එකම ආතල් වැඩක්.


දොස්තර හොඳ හිත කාටූනයේ මගේ හිතේ පැළපැදියම් උනූ චරිතය තමා "ළා තණකොළ පෙත්තාස් " බෑන්ඩ් එක. දොස්තරගේ බෙහෙත් පෙට්ටිය වාසභූමිය කරගත්ත ඔවුන් විටෙන් විට ඇවිත් හොඳ බීට් එකකට සින්දුවක් ප්ලේ කරනවා. මේත් ඒ වගේ කිව්ව බැහැයි කියලා බැහැයි කියලා බෑ සින්දුව.


මල් පිපුනේ සුවඳ දෙන්න

බැහැයි කියලා බෑ

තටූ ලැබුනේ පියාඹන්න

බැහැයි කියලා බෑ

අත් ලැබූනේ වැඩ කරන්න 

බැහැයි කියලා බෑ

මේ ලෝකේ කිසිම දෙයක් බැහැයි කියලා බෑ..


ලංකාවේ අකාර්‍යක්ෂන රාජ්‍ය සේවයේ කාර්‍යාලවල ආගම සිහිකිරිමෙන් පස්සේ වාදනය කරන්න ගැළපෙන ජාතියේ ගීතයක් මේක.හේතුව රජයේ කාර්‍යාලවල වැඩ සිද්ධවෙන විදියට අත් ලැබුනේ වැඩ කරන්න මිසක් වෙන දේකට නෙවෙයි කියන එක මෙහෙම ගීතයකින් හරි පැහැදිලි කරන්න වෙන තැනකට දැන් ඇවිත් තියෙන්නේ.


ඒ ගීතයේ අවසන් කොටසේ ළා තණකොළ පෙත්තාස් බෑන්ඩ් එක මෙන්න මෙහෙම කියනවා.


අප හැදුනේ රට රකින්න

බැහැයි කියලා බෑ

රට වෙනුවෙන් වැඩ කරන්න 

බැහැයි කියලා බෑ

යුතුකම් ඇත ඉටු කරන්න

බැහැයි කියලා බෑ

නගේ මලේ කිසිම දෙයක්

බැහැයි කියලා බෑ...


ප්‍රේමකීර්ති මේ වචන ලියලා අවුරුදු 40 පිරෙන්නත් එනවා. දොස්තර හොඳ හිත රූපවාහිනියේ දහස් වතාවකට වඩා විකාශනය වෙලා තියනවා. ඒත් තාමත් අපිට 

"මේ ලෝකේ කිසිම දෙයක් බැහැයි කියලා බෑ" කියලා නැවත නැවත කියන්න වෙලා තියනවා. 

.


මීට අමතරව ඉඟුරු පාන් මල්ලී , ඉරපායනකොට දොයිය බබාලා , සිඟිතිගේ කතා , කාබාසිනියාතුමා , ඇපල් ආදිපාද තුමා , කූබිච්චි සහ කෝලිකුට්ටූ සහෝදරයෝ කියන කාටූන් නිර්මාණවල තේමා ගීත තුළින් පවා විනෝදාස්වාදයට එහා ගිය නවීනත්වයක් ලබා දුන්නා. 


එහෙම යුගයක ළමා කාලේ ගත කරලා දැන් ආපස්සට හැරිලා ඒ දේවල් දිහා විශ්ලේෂණාත්මකව බලන්න ලැබීමත් මට අනූව නම් වාසනාවක්.


මනුජය තෙන්නකෝ

2025-06-14

ළා තණකොළපෙත්තාස් සංගීත කණ්ඩායම




Comments

Popular posts from this blog

ප්‍රේමදාසගේ ප්‍රසංගය

ජනාධිපතිවරණය පැවැත්වෙන සති අන්තය තෙක් කොලම් කිහිපයක් හෝ ලිවිය යුතු යැයි කල්පනා කරමින් මම මෙය මෙසේ ලියමි. මා මෙරට පැවති ජනාධිපතිවරණ හතෙන් , ජනාධිපතිවරණ හතරකම ජීවමාන අත්දැකීම අත්විද ඇති අතර ඒ සෑම ජනාධිපතිවරණයක්ම ඒ සමයට අතිශය තීරණාත්මකව ඇත. ඒ නිසා මෙවර ජනාධිපතිවරණය අන් කවරත් වඩා තීරණාත්මකයි යන්න විහිළු සහගත අදහසකි. එවන් ප්‍රකාශයක් කළ බන්දුල ගුණවර්ධන පිළිබඳව මා මීට පෙර ලියා ඇත.   පෙර කොලමකින් වික්‍රමසිංහයන් ගැන ලීව් බැවින් මෙය , මගේ විනෝදාස්වාදය උපරිම මට්ටමට ඔසවා තබන ලංකීය දේශපාලකයා වන සජිත් හට උරුම කරමි. මෙහි දේශපාලකයා යන්න භාවිතා කිරිම උචිත නැති වග හැඟෙන බැවින් "සජිත්" ලෙස මම ඔහුව ලිපිය පුරා ආමන්ත්‍රණය කරන්නෙමි. (සජිත් වැන්නවූන් දේශයක් පාලනය කිරිමට තරම් මෝරා නැති බැවිනුත් ඒ සඳහා අවශ්‍ය ඟ්දානය හෝ විභවය නැති බැවිනුත් එලෙස ආමන්ත්‍රණය කිරිමට හෘද සාක්ෂිය මට ඉඩ ලබා නොදේ. )  ප්‍රේමදාසගේ ඉතිහාසය පිළිබඳව කතා කිරිම කාලය කා දැමීමක් වන බැවින් ඔහුගේ එකම පුතුගේ පාර්ලිමේන්තු ගමනේ සිට ඉදිරිය සලකා බලමු. රණසිංහ ප්‍රේමදාස 1993 මැයි පළමු දින ආමර් වීදීයේ ඝාතනය කිරිමෙන් පසුව නව සහශ්‍රය...

කොඳු කඩන ගුරුවරු

  මීට අවුරුදු දහයකට වගේ කලින් මගේ පාසලේ හිටියා අමුතු තාලේ ගුරුවරයෙක් . එයාට උගන්වන්න භාර දීලා තිබුනේ විද්‍යාව විෂය . ඒ වෙනකොටත් මිනිහට අවුරුදු තිහක් වගේ ලබලා තියෙන්න ඇති. පාසලේ ඒ වෙනකොට තරුණ පිරිමි ගුරුවරු එච්චරම නැති නිසාද මන්දා එයාට ළමයි අන්වර්ථ නාමයක් දාලා තිබුනා. අපි කියන්නේ කාර්ඩ් එකක් දානවා කියලා.ඒ කාර්ඩ් එකත් පැණි පිරුණු නමක් තිබුන කාර්ඩ් එකක්.  මම පාසලට එන්න කාලෙකටත් කලින් ඉදලම එයාට එහෙම ආමන්ත්‍රණය කරපු නිසා මම ඒ පැණි පිරුණු කාර්ඩ් එකේ නිධාන කතාව දන්නේ නැහැ .කොහොම හරි මේ තරුණ ගුරුවරයට අමුතු තාලා ආසාවක් තිබුනා. ඒක පෞර්ෂ අබාධයක් සහ ළමා කාලයේ අවධානය නොලැබිමේ ගැටලුවක් කියලා මට තේරුනේ පස්සේ කාලෙක පොතක් පතක් කියවලා යම් අවබෝධයක් ලැබුනට පස්සේ .     සාමාන්‍යයෙන් මගේ පාසලේ ඒ වෙනකොට අතිශයින්ම වෙන්වුනු ශ්‍රවණාගාරයක් (Auditorium) හෝ රැස්විම් ශාලාවක් නොතිබුනු නිසා රැස්විම් කටයුතුවලට , සෞන්දර්‍ය කටයුතුවලට පාවිච්චි කළේ ප්‍රධාන ශාලාව එහෙම නැත්නම් Main hall එක. මේ වගේ රැස්විම් කටයුතු නොයෙදෙන දවස් වලට පංති කාමර පවත්වන්න තමා මේ ශාලාව පාවිච්චි කරේ. ප්‍රධාන ශාලාව තරමක විශාලත්...

සිසූ විරුවෝ රැවටුනාද ?

විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍ය නායකයන් පිළිබඳව ලාංකීය සමාජයේ අවධානය බරපතළව යොමු විම ආරම්භ වූවේ 1971 ජවිපේ පළමු කැරැල්ලෙන් නොව. එය ආරම්භ වූනේ 1983 දි ජනාධිපති ජයවර්ධන විසින් සියලූම සමාජවාදි පක්ෂ තහනම් කිරිමත් සමඟ ඇතිවූ  දේශපාලනික භූකම්පනය සමඟයි  .  විශ්ව විද්‍යාලය තුළ ශිෂ්‍ය සංගමයක් හෝ කැඳවිම තහනම් කළ   එජාප ආණ්ඩුවට එරෙහිව යටිබිම්ගත දේශපාලනයට උචිතම උපක්‍රමය වූවේ උගත් , ජවාධික විශ්ව විද්‍යාල ශිෂ්‍ය ප්‍රජාවයි. ඒ නිසාවෙන්ම එකල වූ ශිෂ්‍ය නායකයන්ද මෙකල කැපී පෙනෙමින් පසුකලක ජවිපේ දේශපාලන මණ්ඩලය තුළට පවා ඇතුළත් විනි. මගේ වෑයම එකී සිසූ විරුවන් උත්කර්ෂයට නැංවීම හෝ ඔවුනගේ ක්‍රියාපිළිවෙත විවේචනය කිරිම නොවේ. මට උවමනා වී ඇත්තේ මෙතරම් උගත් තරුණයන් පිරිසක් ඊට වසර දහයකට නොඅඩූ ඉතිහාසයක අන්ත පරාජයට පත්වුනු 1971 කැරැල්ලේ උණුසුම යෑමටත් පෙර තවත් එවැනි සන්නද්ධ අරගලයකට අත එසවීමේ තර්කය සහ ඒ වෙනුවෙන් ඔවුන් භාවිතා කළ සිතිමේ ක්‍රියාවලිය (Thought process ) වටහා ගැනිමයි. මෙය තේරුම් ගැනිමේ පහසුව තකා උදාහරණ හයකට පිවිසෙන්නම්. මං පළමු  උදාහරණය ලෙස ඒ වනවිට ජවිපේ ඉහලම තැනක සිටි ආනන්ද ඉඩමේගම නොහොත් ධම්ම...